ايرانسل احتمالا به هدف بدست آوردن مشتریان جدید و تشویق کاربران فعلی به استفاده بیشتر از خدمات این شرکت، سرويسي به اسم بسته هاي افزايشي دارد که اينترنت GPRS هم شاملش مي شه.
هزينه اشتراک يک ماهه اش(بدون محدوديت ساعتي يا ترافيکي در مصرف) 10 هزار تومنه
از اونجا که مرجع بخشی از فامیل و دوستان در مسائل اینترنتی و اونترنتی هستم، تصمیم گرفتم بجای خصوصی، اینجا بنویسم.
میرم سر اصل مطلب و ایندکس وار اونچه که دریافت های من از این سرویسه رو اینجا میزارم. باشد که مورد استفادهی شما هم شود.
قبل از شروع از آزاد ممنونم که اسپانسر این برنامه شد و مبلغ ده هزار ریال خط بنده را شارژ نمودند تا یک شب برایشان تست بفرمایم و استفاده ببرم.
در 12 ساعت تست اولیه نتایج زیر مشاهده شده .
موادی که برای این آزمایش مورد استفاده واقع شد:
یک عدد سیم کارت روی گوشی نوکیا 5700
گوشی من مشخصات زیر را در کار با پروتکلهای شبکهی موبایل رو دارد:
GPRS | Class 32, 107 / 64.2 kbps |
EDGE | Class 32, 296 / 177.6 kbits |
3G | Yes, 384 kbps |
گوشی موبایل از طریق بلوتوس(V.2) به لبتاپم وصل شده است و چند ساعتی اتصال کابل هم تست شد که تفاوتی در کیفیت ارتباط دیده نشد.
مصرف باتری فوق العاده است و مجبور شده ام که شارژر گوشی رو فول تایم استخدام کنم.
فاصله فیزیکی با دکل های ایرانسل حدود 500 متر است و از نظر ارتفاعی با یکی از آنها حدود 15 متر اختلاف ارتفاع دارم. سه دکل در ساعت 2، 6 و 10.
متاسفانه ایرانسل اطلاعات دکل ها را مخفی کرده است و نمی دانم به کدامیک از آنها متصل هستم.
این آمار رو دادم چون از نظر ترافیکی تاثیر مستقیمی در کیفیت ارتباطی GPRS دارند و به همین دلیل در مراکز شهری در ساعات پیک مصرف رابطه مستقیمی با کیفیت اینترنت خواهیم دید.
تست کیفیت با استفاده از Ping
@24:00'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 67, Lost = 33 (33% loss),
Minimum = 532ms, Maximum = 3804ms, Average = 926ms
@24:10'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 87, Lost = 13 (13% loss),
Minimum = 436ms, Maximum = 2382ms, Average = 637ms
@24:20'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 80, Lost = 20 (20% loss),
Minimum = 439ms, Maximum = 3945ms, Average = 635ms
@24:25'
Ping statistics for 217.218.110.131:
Packets: Sent = 100, Received = 90, Lost = 10 (10% loss),
Minimum = 293ms, Maximum = 2276ms, Average = 439ms
@24:30'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 87, Lost = 13 (13% loss),
Minimum = 455ms, Maximum = 3304ms, Average = 613ms
@24:40
Ping statistics for 10.132.198.33:
Packets: Sent = 100, Received = 95, Lost = 5 (5% loss),
Minimum = 263ms, Maximum = 1125ms, Average = 406ms
@12:10'
Ping statistics for 10.132.198.33:
Packets: Sent = 100, Received = 95, Lost = 5 (5% loss),
Minimum = 255ms, Maximum = 3487ms, Average = 833ms
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 67, Lost = 33 (33% loss),
Minimum = 532ms, Maximum = 3804ms, Average = 926ms
@24:10'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 87, Lost = 13 (13% loss),
Minimum = 436ms, Maximum = 2382ms, Average = 637ms
@24:20'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 80, Lost = 20 (20% loss),
Minimum = 439ms, Maximum = 3945ms, Average = 635ms
@24:25'
Ping statistics for 217.218.110.131:
Packets: Sent = 100, Received = 90, Lost = 10 (10% loss),
Minimum = 293ms, Maximum = 2276ms, Average = 439ms
@24:30'
Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 100, Received = 87, Lost = 13 (13% loss),
Minimum = 455ms, Maximum = 3304ms, Average = 613ms
@24:40
Ping statistics for 10.132.198.33:
Packets: Sent = 100, Received = 95, Lost = 5 (5% loss),
Minimum = 263ms, Maximum = 1125ms, Average = 406ms
@12:10'
Ping statistics for 10.132.198.33:
Packets: Sent = 100, Received = 95, Lost = 5 (5% loss),
Minimum = 255ms, Maximum = 3487ms, Average = 833ms
مشاهده این آمار ناپایدار بودن ارتباط رو نشون می ده و این یعنی شرط اول یک ارتباط شبکهای وجود ندارد و به عبارت ساده تر اینکه ایرانسل فقط در مقایسه با Dialup هایی با کیفیت پایین حرفی برای گفتن دارد.
جای بسی تاسف است که بستر ارتباطی کشور به گونه ای است که هنوز این نوع Connection ها، مزیت محسوب می شوند.
صحبت از نامحدود بودن این سرویس ها جنبه تبلیغاتی مساله است چون با این کیفیت و درصد بالا و غیرقابل قبول Packet Loss عملا امکان استفاده از پهنای باند احتمالی وجود ندارد.
اگر به خاطر داشته باشید تا قبل از ورود تکنولوژی های Wireless و ADSL حرفی از مدیریت پهنای باند نبود. چون محدودیت انتقال Data در ارتباط های Dialup نیاز مدیریت پهنای باند را از بین برده بود. این قضیه در مورد سرویس های فعلی ایرانسل نیز وجود دارد و به همین دلیل انتخاب کلمه "نامحدود" برای این سرویس نمودار یک مزیت نیست.
درصد بالای Packet Loss های در دانلود به شکل نوسان صفر الی 14kb و در وبگردی به شکل The connection has timed out ها خود را نشان می دهد.
تنها جایی که میشود از سرویس ابراز رضایت کرد، ارتباط های VoIP بود.
البته بررسی زیادی روی VoIP در شرایط مختلف انجام ندادم ولی تست های مقدماتی نشان از برتری انتقال صدا در این بسر داشت.
شاید علت این امر ارجعیت انتقال Packet های صدا در شبکه موبایل باشد. چیزی شبیه به QoS.
با این اوصاف اگر هنوز دوست دارید از این سرویس استفاده کنید، برای کسب اطلاعات لازم میتونید اینجارو ببینید: بسته های افزایشی ایرانسل
0 عقیده:
ارسال یک نظر